Druga część wpisu dotycząca procedury unijnej dotyczy ewidencji.Podatnik ktory zajrestrował się do procedury unijnej musi prowadzic ewidencję transakcji które są objęte tą procedurą. Ważne jest to, że ewidencja musi być przechowywana 10 lat od zakończenia roku, w którym dokonnao transakcji. Nie ma urzędowego wzoru takiej ewidencji. Aby została uznana za wystarczająco szczegółową w rozumieniu art. 369 i 369k dyrektywy 2006/112/WE, ewidencja prowadzona przez podatnika musi zawierać następujące informacje:
- nazwę państwa członkowskiego , w którym dokonywane są dosatwy towarów lub świadczone są usługi;
- nazwę rodzaju świdzconej usługi oraz ilość towarów będących przedmiotem dostawy;
- datę dosawty towarów lub datę świadczenia usług;
- podstawę opodatkowania ze wskazaniem zastosowanej walutt;
- należy wykazać wszelkie kolejne kwoty podwyższające lub obniżające podsatwę opodatkowania;
- zastosowaną stawkę VAT;
- kwotę naleznego VAT ;
- datę i kwotę otrzymanej płatności;
- zaliczki otrzymane przed dostawą towarów lub świadczeniem usług;
- w przypadku, gdy wystawiono fakturę - informację zawarte na fakturze;
- wszelkie dodowy dotyczące możlwiośści zwrotów, w tym podsatawę opodatkownaia i stawka VAT;
- w przypadku usług nalezy wskazać miejsce, w którym odbiorca ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania,lub zwykłe miejsce pobytu;
- w przypadku towarów informacje wykorzystywane do okreslenia miejsca rozpoczęcia i zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy; Informacje te podlegają ewidencjonowaniu przez podatnika w taki sposób, aby możliwe było ich niezwłoczne udostępnienie drogą elektroniczną oraz dla każdej pojedynczej świadczonej usługi. Ewidencja jest udostępniana przez podatnika drogą elektroniczną na każde żądanie państwa członkowskiego identyfikacji oraz państwa członkowskiego konsumpcji. W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających udostępnienie ewidencji drogą elektroniczną ewidencję udostępnia się w sposób i w terminie wskazanych przez właściwy organ podatkowy.